Energinyt |
Kære læser
Hermed denne uges Energinyt, god læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@taxcon.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Hvem ejer fjernvarmeforsyningerne?
Varmeforsyningslovens substitutionsprisprincip
Beregn din godtgørelse af el- og vandafgift for 2017 med PwC’s regneark
Nyt fra Energitilsynet
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
2 nye sager
PwCBeregn din godtgørelse af el- og vandafgift for 2017 med PwC’s regneark Vi har udarbejdet et regneark, som din virksomhed kan anvende til beregning af virksomhedens godtgørelse af el- og vandafgifter i 2017. |
Ret&Råd AdvokaterHvem ejer fjernvarmeforsyningerne? Fjernvarmeforsyningerne kan ejes af private virksomheder, af fjernvarmeforbrugerne organiseret i andelsselskaber eller af kommunerne |
Ret&Råd AdvokaterVarmeforsyningslovens substitutionsprisprincip Varmeforsyningslovens § 20 indeholder hovedreglen om fastsættelse af varmepriser. Det fremgår af denne bestemmelse, at kollektive varmeforsyningsvirksomheder m.fl. i varmepriserne kan indregne såkaldt ”nødvendige omkostninger” til energi, lønninger og andre driftsomkostninger mv. Der kan således opkræves en omkostningsbestemt pris, der sikrer, at varmeforsyningsvirksomheden økonomisk kan hvile i sig selv |
WACC på varme-området
Tilsynsafgørelse, varme. Journalnr.: 16/11092 Energitilsynet har tilkendegivet hvilken model for beregning af WACC på varmeområdet der skal anvendes. WACC’en anvendes til støtte for Energitilsynets skøn over en rimelig forrentning af indskudskapital i varmevirksomheder, der har ansøgt om Energitilsynets godkendelse af forrentning af indskudskapital.
Kriterier for skønnet over rimelig forrentning af indskudskapital
Tilsynsafgørelse, varme. Journalnr.: 16/11092 Energitilsynet har tilkendegivet hvilke forhold der kan og skal inddrage i skønnet over en rimelig forrentning af indskudskapitalen i den enkelte varmevirksomhed i forbindelse med Energitilsynets godkendelse af forrentning af indskudskapital.
Forrentning af indskudskapital 2011-2017 i EnergiGruppen Jylland Varme A/S
Tilsynsafgørelse, varme. Journalnr.: 12/15252 Energitilsynet har truffet afgørelse om godkendelse af forrentning af indskudskapital for EnergiGruppen Jylland Varme A/S på 172 mio. kr. for 2011-2017. Hvis EnergiGruppen Jylland Varme A/S ønsker at udnytte muligheden for at indregne forrentningen i priserne, skal indregningen i varmepriserne påbegyndes 1. maj 2017. EnergiGruppen Jylland Varme skal nu lave en plan for, hvordan prisforhøjelsen planlægges gennemført, og når den er klar, skal den forelægges og godkendes af Sekretariatet for Energitilsynet.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om geologisk lagring af CO2 m.v.
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 16-02-2017 indstilling i C-228/16 P Statsstøtte DEI mod Kommissionen
Fiskale bestemmelser
Appel – statsstøtte – nægtelse af at udstede et påbud om at udsætte opfyldelsen af en kendelse fra en særlig voldgiftsret vedrørende den el-tarif, som Alouminion SA skal betale til DEI – afslag på at tage den af DEI indgivne klage vedrørende den angivelige statsstøtte, der er tildelt Alouminion SA, til følge – reducerede el-tariffer
Tidligere dokument: C-228/16 P Statsstøtte DEI mod Kommissionen - DomDen 02-03-2017 indstilling i C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla
Fiskale bestemmelser
Anmodning om præjudiciel afgørelse – punktafgiftsreglerne – afgiftsfritagelse for levering af energiprodukter – anvendelse som motorbrændstof til sejlads – medlemsstaternes krav til sikring af korrekt og enkel anvendelse – manglende beviser – proportionalitet – overførsel af principperne i momslovgivningen
Tidligere dokument: C-151/16 Vakaru Baltijos laivu statykla - DomSkal artikel 107, stk. 1, TEUF fortolkes således, at den mekanisme, der består i en forpligtelse til at købe elektricitet produceret i anlæg, der anvender solstrålingsenergi, til en pris, der er højere end markedsprisen, og som finansieres af de endelige elforbrugere, såsom den mekanisme, der er fastsat i ministerielle bekendtgørelser af 10. juli 2006 (JORF nr. 171 af 26.7.2006, s. 11133) og af 12. januar 2010 (JORF nr. 0011 af 14.1.2010, s. 727), der fastsætter betingelser for køb af denne e... | |
Skal artikel 107, stk. 1, TEUF fortolkes således, at den mekanisme, der består i en forpligtelse til at købe elektricitet produceret i anlæg, der anvender solstrålingsenergi, til en pris, der er højere end markedsprisen, og som finansieres af de endelige elforbrugere, såsom den mekanisme, der er fastsat i ministerielle bekendtgørelser af 10. juli 2006 (JORF nr. 171 af 26.7.2006, s. 11133) og af 12. januar 2010 (JORF nr. 0011 af 14.1.2010, s. 727), der fastsætter betingelser for køb af denne e... |
Improving the implementation of European environmental policy
SA.45461Germany, EEG 2017 - Reform of the Renewable Energy Law (Decision)
Member State: | Germany |
Region: | DEUTSCHLAND |
Legal basis primary: | Art. 107(3)(c) TFEU Certain econ. activities/areas |
Legal basis secondary: | Environment and Energy - Guidelines on State aid for environmental protection and energy 2014-2020 |
Sector: | C - ManufacturingD.35.1 - Electric power generation, transmission and distribution |
Aid instrument: | Direct grant/ Interest rate subsidyTax rate reduction |
Case Type: | Scheme |
Duration: | from 01.01.2017 to 31.12.2020 |
Notification or Registration Date: | 24.05.2016 |
DG Responsible: | Competition DG |
Related Cases: | SA.38632 |
2016/N | |
Decision on 20.12.2016: | Decision not to raise objections |
Press release: | IP/16/4471 |
Decision Text: |