Energinyt |
.
Nyt fra Energiklagenævnet
Nyt fra Energitilsynet
Domme
Kuldioxidafgift - tilbagebetaling - affaldsforbrænding - administrativ praksis
Nyt fra SKAT
Nye satser
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Afgørelse
Afslag på et forhøjet pristillæg stadfæstet, da klager ikke rettidigt havde indgået en bindende købsaftale om et solcelleanlæg. Væsentlige ændringer af anlæggets ydeevne og antal paneler udgjorde en ny aftale, ikke et aftaletillæg.
Bilag
Afgørelse
Afslag på pristillæg efter VE-lovens § 47, stk. 5, stadfæstet, da klager ikke havde foretaget en af de fire handlinger, jf. L 900 af 4. juli 2013, § 4 rettidigt. At kommunen ikke krævede ansøgning om byggetilladelser førte ikke til andet resultat.
Afgørelse
Aalborg Kommunes afgørelse om påbud af tilslutningspligt ophæves
Høring, el. Frist:
Høring – Nordiske TSO’ers forslag til ordninger for tilfælde,
hvor der er mere end én Nominated Electricity Market Operator ("NEMO") i et budområde
Energinet.dk: Allokeringsmetode for ny infrastruktur i tarifferne (gas)
Tilsynsafgørelse, gas. Journalnr.: 16/02068 Energitilsynet har godkendt Energinet.dk’s allokeringsmetode for ny infrastruktur i tarifferne (en kompressorstation i Egtved og en rørdublering i Ellund-Egtved). Energitilsynet godkendte i 2013, at Energinet.dk indførte differentierede tariffer i det danske transmissionssystem for gas. Det var et krav, at Energinet.dk efter en pilotperiode skulle anmelde en generel allokeringsmetode med afsæt i 2013-afgørelsens principper om, at allokeringen af den nye infrastruktur skulle afspejle brugernes anvendelse af systemet og den gavn, den ny infrastruktur giver markedet og det samlede system. Den godkendte nye allokeringsmetode fra 2016 afspejler disse principper
Energinet.dk's årsrapport 2015
Tilsynsafgørelse, el. Journalnr.: 16/03993 Denne sag drejer sig om Energitilsynets stillingtagen til Energinet.dk’s årsrapport og øvrige regnskaber for året 2015. Energinet.dk har en central rolle på el- og gasmarkedet, og selskabets økonomiske situation og dispositioner er af stor vigtighed. Energitilsynet besluttede at meddele Energinet.dk, at man ikke havde korrektioner til selskabets årsberetning for 2015 for så vidt angår differencer mellem realiserede indtægter og nødvendige omkostninger og forrentning
Vedrører: Kulafgiftsloven § 7, stk. 1 (dagældende). Kuldioxidafgiftsloven § 5, stk. 2 (dagældende)
Sagen angik, om et affaldsforbrændingsanlæg, som tillige havde en kraftvarmeblok, i medfør af den dagældende kuldioxidafgiftslov § 5, stk. 2, havde krav på fuld eller kun delvis godtgørelse af kuldioxidafgift af anlæggets eget forbrug af elektricitet, som anvendtes i anlæggets "affaldsblok" til håndtering af affald, drift af ovnlinjer, røggasrensning mv. ved fremstilling af affaldsbaseret damp. Dampen anvendtes til produktion af elektricitet i en dampturbine/generator, som var placeret i kraftvarmeblokken på anlægget, og den i dampen resterende varmemængde anvendtes herefter til fjernvarme.
Landsretten tiltrådte af de af byretten anførte grunde, at affaldsforbrændingsanlægget alene havde ret til delvis godtgørelse af kuldioxidafgift. Byretten havde lagt vægt på oplysningerne om fordelingen af anlæggets produktionskapacitet på henholdsvis el og varme, hvoraf langt størstedelen var varmeproduktion. Videre havde byretten lagt vægt på omsætningsfordelingen i virksomheden, hvoraf langt størstedelen var fra afsætningen af fjernvarme. Endelig havde byretten lagt vægt på, at der ifølge de samstemmende forklaringer i sagen ikke kunne ændres på kapacitetsfordelingen, idet denne var betinget af turbinens tekniske specifikationer. Byretten havde på denne baggrund konstateret, at der var tale om en kombineret produktion af el og varme, som kun berettigede sagsøgeren til forholdsmæssig godtgørelse af kuldioxidafgiften af sagsøgerens eget elektricitetsforbrug i affaldsblokken, således som SKAT havde opgjort godtgørelsen ud fra en oplyst fordeling af de producerede mængder el og varme i den af sagen omhandlede periode. Sagsøgeren havde ikke godtgjort eksistensen af en administrativ praksis, der gav sagsøgeren krav på fuld afgiftsgodtgørelse, lige som der ikke var krav på sådan godtgørelse ud fra et lighedsprincip, hvilket landsretten tiltrådte.
Landsretten tiltrådte endelig, at der var ikke hjemmel i den dagældende kulafgiftslovs § 7, stk. 1, til at anvende den såkaldte "V eller E-formel" ved opgørelsen af den godtgørelsesberettigede mængde elektricitet, hvorfor sagsøgerens subsidiære hjemvisningspåstand heller ikke blev taget til følge. (Stadfæstelse af SKM2014.804.BR ).
Udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Oprettelsesdato: 20-06-2016
Høringsfrist: 05-08-2016
Høring vedrørende ny bekendtgørelse om elhandelsvirksomheders
Oprettelsesdato: 22-06-2016
Høringsfrist: 01-09-2016
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 21-07-2016 dom i C-493/14 Statsstøtte Dilly’s Wellnesshotel
Toldunion
Præjudiciel forelæggelse – statsstøtte – støtteordning i form af lempelser af miljøafgifter – forordning (EF) nr. 800/2008 – former for støtte, der kan anses for at være forenelige med det indre marked og fritaget for underretning – bindende karakter af betingelserne for fritagelse – artikel 3, stk. 1 – udtrykkelig henvisning til denne forordning i støtteordningen
Tidligere dokument: C-493/14 Statsstøtte Dilly’s Wellnesshotel - Dom
SA.43756Italy, Support to electricity for renewable sources in Italy (Decision)
Member State: | Italy |
Region: | ITALIA |
Primary Objective: | Environmental protection |
Legal basis primary: | Art. 107(3)(c) TFEU Certain econ. activities/areas |
Legal basis secondary: | Environment and Energy - Guidelines on State aid for environmental protection and energy 2014-2020 |
Sector: | D.35.11 - Production of electricity |
Aid instrument: | Direct grant |
Case Type: | Scheme |
Duration: | from 01.06.2016 to 31.12.2016 |
Notification or Registration Date: | 02.12.2015 |
DG Responsible: | Competition DG |
2015/N | |
Decision on 28.04.2016: | Decision not to raise objections |
Press release: | IP/16/1605 |
Decision Text: | Letter to the Member State - working language en Published on 24.06.2016 |